+420 606 550 005

poradna.vyziva@seznam.cz

První příkrmy

 

Od narození do ukončeného 6. měsíce je ideální plné kojení. Dítě v tomto období nepotřebuje nic jiného. Žádný dokrm, čaj apod. Pokud dobře prospívá. Od cca 4. měsíce je dobré, aby matka začala konzumovat i nadýmavější potraviny ( květák, hrách, zelí apod.) Dítě se tak prostřednictvím mateřského mléka seznámí s novými potravinami.

Následný postup zavádění příkrmů není "jediný správný zákon". V různých zemích se ke stravě přistupuje odlišným způsobem. Tato doporučení jsou typická pro naše podmínky. 
Každé dítě je ovšem také jiné a vždy je nezbytné se přizpůsobit jeho individualitě. Některé dítě nadšeně otevírá pusu při každém soustu, jiné opatrně ochutná pouze jednu lžičku. Chce to čas a nepřestávat především v pravidelnosti. Dobré je dodržovat stejný rituál při stravování. Stejný čas, místo - volba talířku či barevná lžička se tak stanou signálem, že se bude jíst.


Po ukončeném 6.měsíci začínáme s příkrmy.  
Postupně jednu mléčnou porci – kojení nahradíme příkrmem. Někteří lékaři doporučují začít již v průběhu 6. měsíce ( mezi 5. a 6. měsícem) - zvláště pokud se zdá, že dítěti již jen mléko nestačí. Určitě je to lepší volba než podávat v lahvičce jiné, sušené mléko.

6. měsíc

Začínáme jednodruhovou zeleninou. Mrkev, brambory, brokolice, cuketa, petržel – kořen, květák, hrášek, kukuřice, dýně.

Pokud dítě bez problémů pokrm snáší – nedostaví se bolesti břicha, vyrážka, zvracení… Přidáme další chuť – druh. Zeleninu různě kombinujeme s přílohami – brambory, rýže, těstoviny, jáhly, pohanka…

2-3x týdně můžeme přidat kvalitní maso – nejprve  vývar, pokud je dobře snášen, přidáme celé maso – králík, kuře, krůta, hovězí, telecí. Vždy je však nezbytné dbát na kvalitní zdroj ( zapomeňte na \"kuřecí ráje\", kde je to již u vchodu cítit savem, stejně jako levná mražená kuřata nejasného původu ).


7. měsíc

Další měsíc  přidáme ovocný příkrm – dopoledne nebo odpoledne. Je lépe začít přesnídávkou – nejlépe domácí čerstvé výroby. Tepelnou úpravou klesne tzv. ostrost ovocných šťáv a pokrm je lépe snášen. Volíme druhy ovoce, které jsou v našem pásmu přirozené. Jablka, hrušky, švestky, meruňky, broskve, hroznové víno. Exotické ovoce není vhodné.


8. měsíc

Obilninové kaše. Podáváme je buď k snídani nebo večeři. Preferujeme opět kaše domácí, čerstvé vařené z celých obilovin. Jáhelná, rýžová, ovesná, krupicová, pohanková, kukuřičná. Kaše instantní – možno též z bio obchodů si ponechte na období dovolených či návštěv, doma používejte raději vařená jídla z celých obilovin nebo vloček. Kaše nejprve připravíme bez příchutí, aby děti měly možnost zvyknout si na vlastní chuť obiloviny. Pokud chceme pokrm dochutit použijeme čerstvé ovoce, nebo přesnídávku, kterou dítě bez problémů dobře snáší.

Kaše tzv. speciálně pro děti jsou většinou dochucené (cukrem) a cenově zbytečně nadhodnocené. Obiloviny vaříme ve vodě – hustou konzistenci můžeme naředit odstříkaným mateřským nebo sušeným mlékem.


9. měsíc

Přidáme druhou svačinu  dopolední nebo odpolední či snídani. Podáváme potraviny, které dítě dobře snáší – ovoce a rozšíříme výběr potravin o pečivo. ( piškoty, křehké chleby či lupínky – střídáme druhy )


10. měsíc

Mléčné výrobky – začínáme zakysanými produkty – bílé jogurty – neslazené, sýry – ne tavené a zrající, ale čerstvé. Pokud nepreferujete méko ve stravě, zařazujte obilninová mléka a luštěninové a zeleninové pomazánky a dezerty.

Kolem 1 roku by dítě mělo mít jídelníček složený z pěti porcí pokrmů.

 

Potřebujete poradit jak na to či si osvojit nové recepty?

Přihlaste se na některý kurz.

Kurzy zdravého vaření a přednášky najdete ZDE

                                                                                              Těším se na Vás Martina Kučerová DiS.