+420 606 550 005

poradna.vyziva@seznam.cz

Co je pestrá strava?

 

Všichni o ní mluví a málokdo ji dokáže definovat. Podle odborníků, když budeme jíst pestrou stravu, budeme zdraví, krásní, štíhlí a šťastní.  Jak taková pestrá strava vypadá, se však již jednoznačně nedozvíme.

Každý, kdo jí pestrou stravu, nemusí se bát deficitu živin. Neboli nedostatku nutričních látek. To hlásají lékaři, čteme to v časopisech. Pro našince to znamená klid, protože pokud máme alespoň trochu pravidelný režim, tak se tím moc nezabýváme. Oběd v kantýně či nahodilé restauraci je považován za dostačující, protože to jedí všichni. Pokud vaříme a jíme doma, není výjimkou konzumace i týden starého guláše, prostě dokud se nesní, tak je přece vařeno. To je považováno za normu. No, možná to zasytí. Je to lepší než nic, ale s pestrou stravou a dostatkem nutričních látek to má pramálo společného.


Další omyl je pocit hojnosti kolem nás

Všude kolem nás je plno stánků s ovocem a zeleninou. Mnoho lidí tak má pocit, že všeho je dostatek. Co na tom, že náš zažívací trakt to však nezaznamená naživo a i když jíme očima, tak tento způsob trávení není pro mnoho lidí efektivní. Tedy nestačí, kolem sebe mít dostatek ovoce a zeleniny, je třeba ho také přemístit na svůj talíř a do vlastního zažívacího traktu.
Vstřebávání živin totiž probíhá především v tenkém střevě ne na očním pozadí. J


Jednotvárnost skrytá v běžných receptech.

V televizi se stále vaří a receptů je všude plno. Stravování je móda a snad každý časopis má alespoň jeden kulinářský tip na vyzkoušení. Při bližším prozkoumání se však stále vaří ze stejných surovin. Monopol ovládá pšenice a mléko, jako kdyby jiné potraviny ani neexistovaly. Přesto se v běžné rodině zcela nepochopitelně opakuje průměrně pouze 10 stálých a oblíbených pokrmů. Pokud střídáte 20-30 různých jídel, tak jste opravdu spíše výjimka. Přesto Vaše strava opravdu nemusí být pestrá a vyvážená, záleží na počtu použitých surovin.


Proč tomu tak je a jak tedy pestrá strava vypadá?

Nejen v chutích je řada lidí zbytečně konzervativní. Dědí se rodinné recepty a s nimi bohužel i rodinné choroby. Za vším hledejme jednotvárnost, jednostrannost a zajetý životní styl. Snažíme se dlouze připravovat pokrmy po babičce bez ohledu na to, že máme odlišný životní styl a s ním i jiné nutriční potřeby. Nezamýšlíme se nad tím, jaké cenné látky v jídle zbudou po dlouhém vaření, hlavně, že je to dobré... Ach jo... Pestrá strava je přitom jednoduchá, věřte, že méně je více. Pestrá strava je složená z různých surovin a připravená rozdílnými technologickými úpravami.


Co tedy není pestrá strava?

Pestrá strava tak není párek či kuře na sto způsobů. Pestrá strava také není pečivo 5x denně. Kuře 5x týdně nebo denně brambory.  Záleží na rozmanitosti použitých potravin, jejich čerstvosti a správného rozložení během dne. Víte, že sterilované zelí, nakládané okurky či řepa nejsou čerstvá zelenina?
Mýty nás provází kolem dokola a pro každého znamená mýtus něco jiného. V otázce pestré stravy bych vás však ráda vyvedla z omylu jednotvárnosti. Pokud jste právě zjistili, že se věci mají jinak, než jste si mysleli, využijte individuální poradenství či kurz vaření. Zjistíte, že vše je opravdu jednoduché. Stojí přece za to oddálit rodinné choroby a předávat svým dětem jiné principy normy.
 
Vítejte na začátku vaší cesty ke zdraví, těším se na Vás. :-)

                                                                                               Martina Kučerová DiS.