+420 606 550 005

poradna.vyziva@seznam.cz

Recepty

 

Chcete vyzkoušet něco jiného, ale nevíte jak na to?

Třeba Vám ke změně postačí dobrý recept a zvládnete to sami. Pokud však nemáte odvahu sami začít objevovat nové potraviny na Váš stůl a bojíte se, že Vaše rodina bude vyžadovat stále stejné pokrmy, napište a zorganizujeme kurz přímo u vás doma pro Vaši rodinu. Všichni tak dostanou stejné informace v jednom okamžiku, ochutnají nová jídla a vy si ušetříte práci s vysvětlováním jak a proč je dobré udělat na talíři změnu. Je na Vás, jakou zvolíte variantu, v každém případě Vám přeji dobrou chuť.
Těším se na Vás Kurzy zdravého vaření a přednášky 

najdete ZDE

 

Recepty:

 

Kukuřičná polenta se špenátem

200g kukuřičná polenta instantní
450g špenát nebo mražená zelenina – míchaná směs, nebo čerstvá dle chuti
1 lžíce olivového oleje
0,5 l vody
Sůl, koření dle chuti, česnek, sýr

Dáme vařit vodu - ochutíme oblíbeným kořením a mírně osolíme. Přivedeme k varu a přidáme zeleninu – krátce povaříme. Vsypeme 200g instantní kukuřičné polenty a mícháme cca 3 min. až zhoustne. Do hotové směsi můžeme přidat strouhaný sýr nebo tofu. Milovníci masitých pokrmů mohou přidat do hotové směsi šunku, orestované maso na cibulce apod.
Směs vyklopíme na pekáč, nebo do folie a vytvarujeme knedlík, necháme ztuhnout. 
Další možnost je připravit si polentu samotnou – jen osolenou či okořeněnou dle chuti, rozetřít na pečící papír a naplnit špenátem nebo jinou směsí jako roládu.

 


 

                  Recept na cizrnovou pomazánku:

Sterilovaná cizrna 200g, 50g olivový olej, sůl, česnek, pórek, ( bílý jogurt na zjemnění )

Cizrnu scedíme a rozmixujeme s olejem. 
Můžeme použít i rozmixovanou cizrnu vařenou, předem namočenou. ( viz. Níže) Osolíme, vmícháme nadrobno posekaný pórek a česnek rozetřený s cibulí, podle chuti můžeme přidat lžičku bílého jogurtu. Lze dochutit i sardinkami, tuňákem, řeřichou apod. Cizrna tvoří jen nemléčný základ pro další úpravu.

 


 

 

Cizrnová polévka
Recept cca 6 porcí:

200g cizrny
1 větší mrkev, 1 cibule, celer ( cca 100g ) kořen petržele, olivový olej 1 lžíce, majoránka, stroužek česneku, sůl, kmín drcený, polévkové bylinky

Cizrnu přes noc namočíme, druhý den uvaříme do měkka ( cca 1-2h ) nesolíme, v druhém hrnci nakrájíme cibuli na jemno, nastrouháme zeleninu a orestujeme na oleji, přidáme uvařenou část cizrny ( část přidáme až do hotové polévky ) 
zalijeme vodou cca 1 litr - můžeme použít z cizrny a dovaříme cca 15min. rozmixujeme, přidáme sůl, utřený česnek, koření a dochutíme, do hotové polévky přidáme odebranou část cizrny.
Dobrou chuť.

 


 

Pomazánka zeleninová - z červené řepy (pokud použijete větší množství zeleniny, zbude Vám i na polévku)

Cibule, mrkev, celer nebo petržel, červená řepa, pohanka, sůl, česnek, olej olivový,
na polévku polévkové bylinky, majoránka, saturejka apod.
Množství a poměr jednotlivých druhů si určete sami, pokaždé je pomazánka trochu jiná. Kombinujte vždy maximálně 3 druhy zeleniny. ( v mé pomazánce převládala řepa asi 3/4 množství proti dalším surovinám)

Nastrouháme kořenovou zeleninu, mrkev, celer nebo petržel, červenou řepu -
Zeleninu a pohanku zprudka orestujeme na oleji nebo na sucho – lze i na cibulce, malinko podlijeme, osolíme a dusíme do měkka až vznikne hustá kaše.  Na pomazánku odebereme část zeleniny, kterou rozmixujeme a dochutíme solí, česnekem a můžeme podávat samostatně na chleba nebo zamíchat zchladlé do tvarohu či Lučiny.
Zbytek směsi naředíme vodou a dovaříme, dochutíme jako polévku.( polévkové koření, majoránka)

 


 

Bulgurový salát s fazolemi

Bulgur 250g ( může být pšeničný, ječmenný, pohankový)
Ledový salát nebo jakýkoli sezonní - výborný je jarní polníček
Ředkvičky, papriky, okurky - dle možností sezony, jinak lze použít i kvašená či sterilovaná zelenina
Fazole - předem uvařené standardním způsobem nebo sterilované
Dýňový či slunečnicový olej, můžeme přidat i sojanézu či tofunézu

Jeden díl bulguru uvaříme ve 2,5 násobku vody. Většinou je úprava rychlá, přelijeme ho vroucí vodou, osolíme, můžeme přidat i oblíbené koření a vaříme
cca 7 minut, dle druhu bulguru, potom ho necháme tzv. dojít cca 20 minut v hrnci pod pokličkou. Potom vychladíme.

Nakrájíme zeleninu a smícháme s vařeným bulgurem a fazolemi. Nakonec přidáme sojanézu či tofunézu, lze samozřejmě konzumovat i samostatně.

 

 

 


 

Kuskus se zeleninou

Toto je snad nejrychlejší pokrm na večeři, který zvládnou i starší děti.
Kuskus 250g
Zelenina - dle sezony nebo i mražená směs.
Lze použít kořenovou zeleninu, mrkev, celer, petržel, řapíkatý celer,
výborné jsou také houby - žampiony, hlíva ústřičná či sezónní houbičky, které si sami nasbíráme

Kuskus přelijeme vroucí osolenou vodou nebo vývarem a necháme cca 15 minut stát pod pokličkou. 
Mezitím smícháme s orestovanou zeleninou a podáváme. Můžeme přidat i čerstvou zeleninu.